De afgelopen weken krijgen wij veel telefoontjes van ondernemers die in de meest getroffen sectoren actief zijn. Vaak ernstig ongerust maar soms zelfs met wat paniek in hun stem. Logisch want als je omzet helemaal weg valt ben je in een keer afhankelijk van je reserves. Maar als die er niet zijn of uitgeput raken, wat kun je dan doen?
Veel internet-ondernemers dragen in deze tijd ideeën aan om jouw business te digitaliseren. Uit sociaal gevoel of als goed ondernemer. Dat is mooi maar je moet er direct werk van gaan maken en zelfs dan ben je niet 1, 2, 3 uit de crisis. Het is wel opvallend dat de creativiteit van ondernemers enorm wordt gestimuleerd in zo’n situatie. Mooi voorbeeld zijn de video sportlessen en het uitlenen van de fitness apparaten door de ondernemers van de gesloten sportscholen. Zo is het toch mogelijk om je klanten te binden en de abonnement inkomsten door te laten lopen.
Als je aan de inkomstenkant maatregelen treft om je inkomen (deels) te behouden of dat niet mogelijk is, kun je natuurlijk ook de uitgavenkant eens goed onder de loep nemen. Welke vaste uitgaven kun je van af zien tot er meer duidelijkheid is over de herstart van de economie? Als je materialen of transportmiddelen heb geleased maar ze nu niet nodig hebt, vraag dan bij de leasemaatschappij om een aangepaste regeling. Misschien kun je terug naar een laag basisbedrag zolang je geen gebruik maakt van de auto, hal / kantoor of apparatuur.
Een andere optie aan de kostenkant is een aanpassing op jouw arbeidsongeschiktheidsverzekering. De meeste verzekeraars komen momenteel met allerlei oplossingen om de premie omlaag te brengen voor zelfstandigen in de zwaarst getroffen sectoren. Zo kun je de polis tijdelijk opschorten. Sluimeren heet dat. Dat wil zeggen dat jouw verzekering in stand blijft maar je de dekking tijdelijk laat vervallen. Voordeel is dan dat je de polis weer kunt activeren zonder een nieuw medisch acceptatietraject.
Is dit een uitkomst voor (een deel van) de gevolgen van de crisis? Dan helpen wij je graag verder. Neem svp contact op via de mail en wij laten jou weten welke opties jouw verzekeraar aanbied en hoe we die voor jou in kunnen vullen.
Onze kantoortijden blijven van maandag t/m vrijdag tussen 08.30u en 17.30u.